Masa

Dahulu, sebelum berkahwin, ruang masa amat-amat banyak, masih terluang untuk diisikan.

Sekarang, selepas berkahwin dan dianugerahkan cahayamata, terasa seperti 24 jam itu tidak cukup.

Dahulu sebelum berkahwin, nilai satu minit itu dianggap biasa-biasa sahaja.

Kini, selepas berkahwin, walaupun satu saat dirasakan amat-amat berharga.

Perkahwinan sebenarnya mengajar dan menyedarkan saya betapa masa itu terlalu berharga.

Terasa bahawa saya baru memahami dan menyelami perumpamaan-perumpamaan mengenai masa.

“Masa itu emas”
“Masa itu ibarat pedang, jika kamu tidak memotongnya, ia akan memotong kamu”


Anugerah bersama tarbiyyah


Tatkala saya dan suami dianugerahkan cahayamata, Muhammad al Fateh, sangat-sangat terasa bahawa kami memasuki satu madrasah baru yang belum pernah dijejaki.

Kami dididik melalui Muhammad al Fateh. Didikan yang lapangannya terlalu luas.
- Pembahagian masa
- Pengawalan emosi
- Pemeliharaan hak
- Pengurusan persekitaran dan banyak lagi.

Setiap satu pembahagian ini mempunyai sub-sub yang pelbagai.
Yang pastinya, saya dan suami amat-amat bersyukur kerana dinugerahkan peluang didikan secara langsung ini.

Didikan yang tidak mungkin didapati dimana-mana pusat pengajian di dunia ini. Didikan yang boleh dikecapi hanya dengan izin dan ketetapannNya.

Munajat dan doa saya semoga saya dan suami juga semua hamba-hambaNya diizinkan terus untuk mengecapi nikmat ini. Ameen..

Allah tidak akan mengurniakan 24 jam kepada kita seandainya jumlah masa yang sebanyak itu tidak mencukupi buat kita. Jumlah 24 jam itu sebenarnya cukup, tinggal kebijaksanaan kita sahaja mengurus dan memanfaatkannya.

Benarlah firman Allah buat hamba-hambaNya: Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, dan berpesan-pesan kepada kebenaran, berpesan-pesan kepada kesabaran. (al-asr: 1-3)



Tarbiyyah Allah melalui anugerahnya ini

0 comments:

Catat Ulasan

Saya sangat suka dan sangat hargai komen anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Tafakkur, tadabbur... | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in