Cahayamata

Bahagia menimang cahayamata pertama masih belum hilang, bahkan bahagia ini akan terus berkembang dengan izinNya


Al Fateh 3 bulan


Al Fateh 7 bulan


Al Fateh 9 bulan

Al Fateh sedang membesar dan semakin hari banyak perkara baru yang dia belajar secara langsung atau pun tidak, ada yang saya sedari, ada yang di luar pengetahuan saya. Namun saya tahu, syukur yang saya persembahkan kepada Yang Esa amat-amat sedikit dibandingkan dengan anugerah nikmatNya yang terlalu besar.



Mula makan dan minum sendiri





Betulkan, kita selalu meminta macam-macam dari Allah, Tuhan yang Maha Pemberi, akan tetapi, nikmat yang telah dianugerahkan kepada kita, pun belum habis kita syukuri. Penterjemahan makna syukur itu terlalu besar makna dan aplikasinya.

Seronok mendengar perkhabaran daripada sahabat-sahabat juga kenalan. Perkhabaran akan bertambahnya ahli dalam keluarga. Rasulullah kan berbangga dengan umat yang ramai.

Buat masa ini, al Fateh adalah putera sulung. Akan menyusul? Semuanya dalam ilmu dan perancangan Allah. Tanyalah pada mana-mana ibu, siapa yang tidak mahu anugerah dan amanah ini, Cuma segalanya bergantung kepada susunan perancanganNya Yang Maha Bijaksana.

Buat mereka yang masih belum direzekikan dengan anak, usah bersedih, kerana ini semua diluar kuasa kita. Kita mampu berusaha dan terus berdoa. Ya doa.

Doa adalah senjata mukmin. Allah amat-amat suka kepada hamba-hambaNya yang meminta. Bahkan Allah ‘marah’ pada hamba-hambaNya yang tidak meminta.

Teruslah berdoa. Kerana Allah suka hamba-hambaNya selalu hampir dan merayu padaNya.

Nikmatnya hamba

‘Hamba’, satu istilah yang agak sensitif, kita akan marah andainya orang menggelarkan kita hamba, hamba kepada si polan, hamba kepada bos, hamba kepada taukeh sekian-sekian.

Akan tetapi, bilamana digelar hamba Allah, kita merasa bahagia, malah berbangga. Sekelumit pun tidak ada perasaan marah.

Nikmatnya anugerah hamba itu. Maka, kerana istilah hambalah, kita tidak punya hak untuk memaksa Allah tunaikan permohonan-permohonan kita.

Pernah atau tidak kita terfikir, adakalanya doa kita sehari-sehari. Kita memohon, seolah-olah memaksa. Walaupun bukan dengan niat.

Saya juga berharap dianugerahkan cahayamata lagi, Cuma saya berserah kepada aturanNya yang bijaksana. Yang penting, tanggunggjawab kita kepada anugerahNya itu, anak adalah amanah.

Tatkala disebut amanah, bukan calang-calang tanggungjawab.

Amat-amat berat.

Amanah yang kita perlu didik supaya kenal kepada Penciptanya, utusan-utusanNya, didik supaya patuh pada perintahNya, didik supaya tinggalkan laranganNya, didik untuk berjuang dijalanNya, didik dengan akhlak-akhlak Islam, bukan ‘akhlak’ Yahudi dan Nasrani.

Terlaksanakah sudah amanah-amanah ini? Juga amanah ini juga yang akan disoal di hari masing-masing mengutamakan diri sendiri. Bersediakah kita?

Ya Allah, nikmatnya anugerahMu ini, dan beratnya amanah anugerah ini, Bantu dan permudahkanlah bagi kami. Ameen Ya Rabbal 'alamin.

2 comments:

  1. Ya Allah, nikmatnya anugerahMu ini, dan beratnya amanah anugerah ini, Bantu dan permudahkanlah bagi kami. Ameen Ya Rabbal 'alamin.

    amin amin ya rabbal lamin

    benar bahagianya memperoleh zuriat hanya Allah yang tahu.bagi saya sendiri,terasa sangat anugerahNya di celah-celah disahkan ada masalah gyne,kasihNya diberinya zuriat...

    BalasPadam
  2. salam ummu
    kadang-kadang kita sebagai hamba amat sukar untuk membaca corak pancaran kasih dan sayang Allah tu kan...

    BalasPadam

Saya sangat suka dan sangat hargai komen anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Tafakkur, tadabbur... | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in