Rehlah Ilmu (Part 3)

Khamis, 17 Jun 2010

Alhamdulillah, subuh kami berjemaah bersama-sama di tingkat atas homestay. Memang luas. Boleh dijadikan surau kecil. Selepas solat, ayahanda menyampaikan kuliah subuh.


Cuma saya tidak punya peluang melumati semua yang disampaikan, kerana tidak fokus.
Fokus saya pagi itu kepada al Fateh, pagi itu dia mengamuk dan meragam. Tidak tahu apa puncanya. Mahu perhatian mungkin. Apa pun alhamdulillah.

Selepas bersarapan kawan suami saya sebagai penunjuk jalan membawa kami ke makam seorang ulama' terkenal, Tok Pulau Manis.

Sampai di sana abah memberikan serba sedikit penerangan yang berkaitan dengan ulama' ini.





Beliau adalah keturunan Syeikh Muhamad al Baghdadi.


Pendakwah Islam terawal di Terengganu yang berasal dari Baghdad Beliau adalah antara yang menterjemahkan kitab syarah Hikam. Kitab ini amat-amat bagus.Sebuah kitab Tasawuf.


Arfa Batik dan masjid Terapung


Destinasi seterusnya ialah arfa batik. Sejujurnya kami hanya mencuci mata di sini. Di sini segala jenis fesyen pakaian berasaskan batik ada dijual.Adalah beli dua tiga barang buat kenang-kenangan.



Fateh dilepaskan bebas di sini, dan dia amat-amat seronok!


Selepas itu kami singgah di masjid terapung. Masih seperti dulu, tidak ada banyak beza.






Fateh memilih t.shirt untuk baba





Kami ke Pasar Kepayang untuk membeli sedikit buah tangan, juga destinasi makan tengahari kami.

Petangnya selepas asar kami menuju ke Taman Tamadun Islam.
Masjid Kristal


Saya dan keluarga tak masuk pun,bayarannya boleh tahan mahalnya. Jengok-jengok dan jeling-jeling dari luar sahaja.

Gerai di kawasan perkarangan masjid kristal




malamnya kami singgah di Mydin.
al Fateh ibu sibuk melihat katalog barang:)



Sedikit selingan, tempohari suami ada beli barang-barang dengan kadar yang banyak untuk koperasi sekolahnya:

Saya: abang beli kat mana?
Suami: Pasaraya agama ku. Suami menjawab dengan selamba.
Saya: pasaraya agamaku? ooo macam mini market yer?
Suami: taklah, pasaraya besarlah, pasaraya agamaku.
Saya: Pening...tak pernah dengar pun..
Suami:Tak dapat teka? Mydin laa
Saya: Saya tak terkata, hanya ketawa.tak terfikir pulak.hmm.abang..abang :)



Malam itu semua kepenatan. Saya kemas dan pek-pek semua barang, kerana esok kami akan bertolak pulang awal. Seperti dirancang. Semoga Allah pimpin perjalanan pulang kami.Doa saya sentiasa.

0 comments:

Catat Ulasan

Saya sangat suka dan sangat hargai komen anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Tafakkur, tadabbur... | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in