Ibrah suasana

Setiap pagi, setiap hari-hari bekerja saya melalui lorong yang pada saya seakan-akan mati, lorong yang mempunyai deretan rumah-rumah besar, Kereta-kereta mewah.


Mati bukan kerana penghuninya tiada, mati bukan kerana tiada sebarang aktiviti di situ, mati kerana jiwa penghuninya yang tidak kenal kepada Pencipta mereka


Mereka sibuk berurus niaga, berjual beli memenuhkan perut dengan selera tekak masing-masing.
Seringkali anjing-anjing belaan mengiringi tuannya beraktiviti turut kelihatan.


Namun rohani mereka tenyata kosong tidak berisi, dakwah tidak sampai?? Soalan yang sering menduga hati dan sukma saya.

Jalan yang saya lalui ini adalah jalan pintas ke rumah pengasuh,lebih selesa melalui jalan ini kerana tidak sesibuk jalan biasa. Kerana sentiasa melalui jalan ini, ragam manusia-manusia di sini terakam kemas di memori saya tanpa saya sedar. Mungkin menuntut sedikit kesimpulan jua sedikit pengajaran yang boleh saya simpulkan.


Saya tidak pasti matlamat yang mereka lihat, matlamat mengapa mereka dijadikan, matlamat mengapa mereka hidup dengan cara sekian, sekian. Saya juga tidak pasti apa yang mereka nampak akan hakikat sebenar kehidupan ini.


Yang pasti, saya akan berusaha mencorak, membentuk, mengacu jiwa dan peribadi anak-anak saya, agar mereka kenal pada pencipta, tahu dengan pasti matlamat sebuah kehidupan, tahu akan hakikat kehidupan sebenar di akhirat sana.


Allah…
Bantulah kami dalam membentuk jiwa-jiwa kami
Dalam membentuk jiwa anak-anak kami
Agar sentiasa kekal dalam acuan Mu dan RasulMu
Agar kami terpilih menghuni firdausiMu.
Ameen ya Rabbal ‘alamin.

0 comments:

Catat Ulasan

Saya sangat suka dan sangat hargai komen anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Tafakkur, tadabbur... | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in