Hutang




Saya berazam

Berazam untuk tidak lagi melakukan pinjaman bank.

Untuk apa-apa pembelian pun

Mudah-mudahan Allah perkenankan dan memudahkan segala urusan saya.

Saya mahu membebaskan diri daripada segala hutang dengan pihak bank. Atau dengan institusi yang memberikan pinjaman dan mengenakan faedah untuk bayaran balik.

pengalaman

Pengalaman saya..

Bila saya mahu memohon pinjaman, manisnya muka insan-insan yang menguruskan pinjaman ini,

Dan apabila kita mahu melangsaikan pinjaman kita (full settlement), layanan yang diberikan bersifat ala kadar, dan seandainya saya diberi peluang untuk menilai dengan peratus, saya akan berikan sebanyak 20%.

Saya faham mengapa mereka bersikap seperti itu, kerana keuntungan yang disasarkan tidak tercapai apabila saya melangsaikan pinjaman dengan kadar yang cepat.
Namun begitu, pihak bank tetap mengaut untung.

Pihak bank, tiap-tiap bulan dapat duit kita bagi percuma tanpa mereka bekerja. Apabila fikirkan semua ni, saya rasa tak sanggup, lebih baik duit tersebut saya salurkan kepada yang lebih berhak. Kita tiap-tiap bulan bekerja bagi duit pada bank.

Benar, pihak bank bagi kita pinjaman, namun kita membayar balik pinjaman dengan kadar yang tinggi berdasarkan kadar faedah yang dikenakan.

Bahaya kan berhutang.

Setelah membaca buku-buku serta laman-laman web berkaitan dengan pengurusan kewangan, riba, hutang…Alhamdulillah, saya benci untuk berhutang.

Saya berusaha untuk tidak berhutang. Mohon moga Allah permudahkan urusan saya. Bebas hutang!

Dan saya berharap saya bertemu dengan Allah dalam keadaan saya tidak berhutang, dengan Allah mahupun manusia. Ameen Ya Allah.

0 comments:

Catat Ulasan

Saya sangat suka dan sangat hargai komen anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Tafakkur, tadabbur... | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in